رئیس قوه قضائیه در تلویزیون

رئیس قوه قضائیه ایران با حکم رهبر این کشور و به مدت پنج سال منصوب می‌ شود و این زمان قابل تمدید است. این مقام را باید «یک نفر مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر» تصدی کند. هم اکنون صادق لاریجانی از ۱۳۸۸ این مقام را بر عهده دارد. وظایف وی بر پایه اصل ۱۵۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی چنین است:

۱ – ایجاد تشکیلات قضائی

۲ – تهیه لوایح قضائی

۳ – امور اداری و استخدامی

رییس قوه قضائیه رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور را منصوب می‌ کند.

وزیر دادگستری نیز طبق اصل ۱۶۱ از بین کاندیداهای معرفی شده توسط رئیس قوه قضائیه به رئیس جمهور برگزیده می‌ شود.

صادق اردشیر لاریجانی (زادهٔ ۱۳۳۹) بیشتر شناخته‌ شده با عنوان صادق آملی لاریجانی یا صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران و رئیس هیئت امنای دانشگاه امام صادق است. او پیش از این به‌ عنوان فقیه، عضو شورای نگهبان بوده‌ است. وی همچنین از اعضای مجلس خبرگان رهبری در دورهٔ سوم، چهارم و پنجم از استان مازندران می‌ باشد. او یکی از پنج برادر لاریجانی است.

صادق لاریجانی، همچون برادران و خواهرش، علاوه بر اینکه از کودکی با مسائل دینی آشنا شد، علوم جدید را نیز فرا گرفت. وی دوران دبستان را در سال ۱۳۴۵ آغاز کرد و دورهٔ دبیرستان را از دبیرستان صدر اوحدی در سال ۱۳۵۶ به پایان رساند و در همین سال وارد حوزهٔ علمیه شد.

وی در سال‌ های تحصیل، از محضر استادان بسیاری بهره برد؛ از جمله، رسائل و مکاسب را نزد استادان برجسته‌ ای همچون آقایان صلواتی، سید کاظم حائری، سید مهدی نبویِ اشرفی و کرباسی فرا گرفت که عمدهٔ این درس‌ ها به شکل خصوصی بود.

لاریجانی با به‌ پایان‌ بردن دروس سطح، به درس خارجِ پدر خود، هاشم آملی، و نیز آیت الله حسین وحید خراسانی رفت و سال‌ ها از محضر آنان بهره برد. او در بخش علوم عقلی نیز در درس اسفار آیت الله عبدالله جوادی آملی و علامه حسن حسن‌ زاده آملی حاضر شد.

در سال ۱۳۵۶ به حوزه علمیه قم وارد شد و بیشتر دروس مقدمات و سطح را در فرصتی اندک و در نزد استادان برجسته که بعضاً از نزدیکان وی نیز بودند، به پایان رساند. او از سال ۱۳۶۸، پس از تدریس سطح، به تدریس خارج اصول و خارج فقه پرداخت و سپس به عضویت هیئت علمی دانشگاه قم در آمد و هم‌ اکنون به‌ طور منظم در دانشگاه تربیت مدرس قم در سطح کارشناسی ارشد و دکترا، کلام جدید و فلسفهٔ تطبیقی تدریس می‌ کند.

در درس خارج بزرگان قم، از جمله والد خود، حاضر شد و سال‌ ها از محضر آنان بهره‌ های بسیار برد. در این مدت از تحصیل علوم عقلی و تفسیر نیز باز نماند.