آیت الله خامنه ای – احکام طهارت ۱
آیت الله خامنه ای – احکام طهارت: احکام آبها
اجوبه الاستفتائات آیت الله خامنه ای
س 70: اگر قسمت پایین آب قلیلی که بهطور سرازیر و بدون فشار به پایین میریزد، با نجاست برخورد کند، آیا قسمت بالای این آب همچنان پاک باقی میماند؟
ج: اگر سرازیرى آب بهگونهاى باشد که جریان از بالا به پایین بر آن صدق کند، قسمت بالاى آن پاک است.
س 71: آیا در شستن لباسهای نجس با آب کرّ و جاری، فشردن هم لازم است و یا این که بعد از زوال عین نجاست همین که آب آن را فرا گرفت، کفایت میکند.
ج: باید بنا بر احتیاط آن را فشار یا تکان دهند.
س 72: آیا در تطهیر لباس متنجّس با آب کر و جاری، فشار دادن خارج آب لازم است یا با همان فشار داخل آب پاک میشود؟
ج: فشار یا تکان دادن داخل آب، کافى است.
س 73: آیا گلیم یا فرش نجسی را که با آب لوله کشی متصل به منبع آب شهری شستشو میدهیم، به مجرد رسیدن آب لوله کشی به محل نجس، پاک میشوند یا باید آب غساله از آن جدا شود؟
ج: در تطهیر با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله شرط نیست، بلکه به مجرد رسیدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عین نجاست و حرکت غساله از جاى خود به وسیله دست کشیدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل مىشود.
اجوبه الاستفتائات آیت الله خامنه ای
س 74: حکم وضو و غسل با آبی که بهطور طبیعی غلیظ است چیست؟ مانند آب دریایی که بر اثر وجود املاح فراوان غلیظ شده است، مثل دریاچه ارومیه یا موارد دیگری که غلظت بیشتری دارند.
ج: مجرد غلظت آب به سبب وجود املاح، مانع از صدق عنوان آب مطلق بر آن نمىشود، و براى ترتب آثار شرعى آب مطلق، صدق عنوان آن در نظر عرف کافى است.
س 75: آیا برای ترتب آثار کر بودن آب، علم به کر بودن آن واجباست یا این که بناء بر کر بودن آب کافی است؟ (مانند آب موجود در دستشوئیهای قطار و غیره)
ج: اگر حالت سابقه کر بودن آب احراز شود، بنا گذاشتن بر کر بودن آن جایزاست.
اجوبه الاستفتائات آیت الله خامنه ای
س 76: در مسأله (147) رساله امام خمینی(قدّسسرّه) آمده است: «در طهارت و نجاست به گفته کودک ممیز تا زمان بلوغ اعتنا نمیشود». این فتوا تکلیف دشواری است. زیرا بهطور مثال مستلزم این است که پدر و مادر تطهیر فرزندشان را پس از قضاء حاجت تا سن پانزده سالگی به عهده بگیرند. لطفاً وظیفه شرعی ما را بیان فرمایید.
ج: قول کودکى که در آستانه بلوغ است در اینباره معتبر است.
س 77: گاهی به آب موادی اضافه میکنند که آن را به رنگ شیر در میآورد، آیا این آب مضاف است؟ حکم وضو و تطهیر با آن چیست؟
ج: آن آب حکم آب مضاف را ندارد.
س 78: در تطهیر، چه فرقی بین آب کر و آب جاری است؟
ج: هیچ تفاوتى با هم ندارند.
اجوبه الاستفتائات آیت الله خامنه ای
س 79: اگر آب شور جوشانده شود، آیا با آبی که از بخار آن بدست میآید، میتوان وضو گرفت؟
ج: اگر آب مطلق بر آن صدق کند، آثار آب مطلق را دارد.
س 80: برای پاک شدن کف پا یا کفش، راه رفتن به مقدار پانزده گام شرط است. آیا این کار باید بعد از زوال عین نجاست صورت بگیرد یا پانزده گام رفتن با وجود عین نجاست کافی است؟ آیا پس از آنکه عین نجاست با پانزده گام از بین رفت، کف پا یا کفش پاک میشود؟
ج: کسى که بر اثر راه رفتن روى زمین، کف پا یا کفش او، نجس شده است هرگاه تقریباً به قدر ده قدم روى زمین خشک و پاک راه برود، کف پا و کفش او پاک مىشود مشروط به این که عین نجاست، زائل شود.
س 81: آیا کف پا یا ته کفش با راه رفتن روی زمینی که آسفالت شده، پاک میشود؟
ج: زمینهاى آسفالت و یا آغشته به قیر، پاک کننده کف پا یا ته کفش نیستند.
اجوبه الاستفتائات آیت الله خامنه ای
س 82: آیا آفتاب از مطهّرات است؟ اگر هست، شرایط مطهّریت آن چیست؟
ج: تابیدن آفتاب باعث طهارت زمین و همه اشیاء غیر منقول از قبیل ساختمان و چیزهایى که در آن بکار رفته مانند چوب، در، پنجره و مانند آن مىشود، به شرطى که عین نجاست قبلاً از آنها زائل شده باشد و در موقع تابش آفتابتر باشند و به وسیله آفتاب خشک شوند.
س 83: لباسهای نجسی که در موقع تطهیر، آب را رنگین میکنند، چگونه پاک میشوند؟
ج: اگر رنگ دادن لباس باعث مضاف شدن آب نشود، لباسهاى نجس با ریختن آب بر آنها، پاک مىشوند.
س 84: کسی که برای غسل جنابت آب را در ظرفی میریزد و در هنگام غسل قطرات آب به داخل ظرف میچکد، آیا موجب نجس شدن آب میگردد؟ و آیا مانع از تمام کردن غسل با آن آب میشود؟
ج: اگر آب از آن قسمت بدن که پاک است به داخل ظرف بچکد، پاک است و مانعى براى تمام کردن غسل با آن وجود ندارد.
س 85: آیا تطهیر تنوری که با گِل آغشته به آب نجس ساخته شده است، امکان دارد؟
ج: ظاهر آن با شستن قابل تطهیر است و طهارت ظاهر تنور که خمیر به آن مىچسبد براى پختن نان کافى است.
اجوبه الاستفتائات آیت الله خامنه ای
س 86: آیا روغن نجس با انجام فعل و انفعالات شیمیایی بر روی آن بهطوری که مادهی آن دارای خواص جدیدی شود، بر نجاست خود باقی میماند یا این که حکم استحاله را پیدا میکند؟
ج: براى تطهیر مواد نجس، مجرّد انجام فعل و انفعالات شیمیایى که خاصیت جدیدى به مواد ببخشد، کافى نیست.
س 87: در روستای ما حمامی وجود دارد که سقف آن مسطح و صاف است و از آن قطرات حاصل از بخار آب بر سر استحمام کنندگان میچکد. آیا این قطرات پاک است؟ آیا غسل بعد از چکیدن این قطرات صحیح است؟
ج: بخار حمام و قطراتى که از سقف پاک مىچکد، محکوم به طهارت است، و چکیدن این قطرات بر بدن باعث نجاست آن نمىشود و به صحّت غسل ضرر نمىرساند.
س 88: با توجه به اینکه بر اساس تحقیقات علمی، وزن آبهای فاضلابها در اثر اختلاط با مواد معدنی و آلودگی به میکرب 10٪ بیشتر از وزن طبیعی آب است، اگر در اینگونه آبها در تصفیهخانهها تغییراتی به وجود آید و به وسیله عملیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، مواد معدنی آلوده و میکروبها را از آن جدا سازند. بهطوری که بعد از تصفیه کامل از جهت فیزیکی (رنگ، بو، طعم) و از جهت شیمیایی (مواد معدنی آلوده) و از جهت بهداشتی (میکروبهای مضر و تخم انگلها) بمراتب بهداشتیتر و بهتر از آبهای بسیاری از نهرها و دریاها بویژه آبهایی که برای آبیاری استفاده مینمایند، گردد. آیا این آبها که قبل از تصفیه نجس هستند، با اعمال مذکور پاک شده و حکم استحاله بر آنها جاری میگردد یا آنکه پس از تصفیه هم محکوم به نجاست هستند؟
ج: در فرض مذکور با مجرد جداسازى مواد معدنى آلوده و میکربها و غیر آن از آبهاى فاضلابها، استحاله تحقق پیدا نمىکند. مگر این که عمل تصفیه با تبخیر آب و تبدیل دوباره بخار به آب، انجام شود.
احکام آبها
استفتائات جدید آیت الله خامنه ای
س: جایى که ساکن هستیم، بیشتر اوقات آب به واحد ما نمىرسد. مجبوریم موتور پمپ حبابى را دقیقاً سر راه لوله آب نصب کنیم، تا هرگاه آب ضعیف بود آنرا پمپاژ کند. مدتى است متوجه شدم که موتور داراى شیر یکطرفه است و هربار حباب خود را پر کرده و زمانى که آب را به بالا پمپاژ مىکند، توسط شیر یکطرفه خود، آب شهر را قطع مىکند در اینصورت آب لوله ما کُر است یا خیر؟
ج) اگر اتصال آن از آب شهرى قطع شود حکم آب کُر را ندارد مگر اینکه آب داخل لولهها و منبعى که بدان متّصل است، به اندازه کُر باشد.
س: اگر آب محلى از تانکر تأمین مىشود و کسى که در حال استفاده از آب است نداند که آیا مقدار آب تانکر کُر است یا نه چه حکمى دارد؟
ج: اگر به کُر بودن آن یقین داشته و شک دارد از کُر بودن افتاده باشد، بنا را بر کُر بودن بگذارد ولى اگر نمىدانسته کُر بوده یا نه، نمىتواند احکام کُر را بر آن جارى کند.
منبع: سایت آیت الله خامنه ای – خامنه ای دات آی آر
تهیه شده در تحریریه سایت مسلمان