مولودی غدیر – محمود کریمی (۱)

مولودی غدیر سال 96 با صدای حاج محمود کریمی

مولودی غدیر – مدح امیرالمؤمنین علی سلام الله علیه

برای مطالعه مطالب و اعمال مولودی غدیر اینجا کلیک کنید.
برای مطالعه و دریافت پیامک مولودی غدیر اینجا کلیک کنید.
برای مشاهده و دریافت تصاویر مولودی غدیر اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده و دانلود سایر فیلم های عید غدیر اینجا کلیک کنید.
برای دانلود مولودی های صوتی اینجا کلیک کنید.

روز هجدهم ذی‌الحجه از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان. بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌حجه سال دهم هجرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به دستور خدا امام علی (سلام الله علیه) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد. واقعه غدیر در سفر حجه الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الاهی)، عید اهل بیت محمد (صلی الله علیه و آله)، و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

شیعیان در سراسر جهان این روز را جشن گرفته، مراسم مختلفی در گرامی‌داشت آن برگزار می‌کنند. در قرون اخیر برگزاری این جشن از شعائر شیعه محسوب می‌شود.
واقعه غدیر خم

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در ۲۴ یا ۲۵ ذی‌القعده سال ۱۰ هجری همراه با هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج، از مدینه به طرف مکه حرکت کرد. از آنجا که این حج، آخرین حج پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود به حجه الوداع مشهور شد. وقتی اعمال حج پایان یافت و پیامبر (صلی الله علیه و آله) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد، ۱۸ ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند، در این مکان جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) امر نمود تا علی (سلام الله علیه) را به عنوان ولی و وصی بعد از خود، به مردم معرفی کند.

خطبه غدیر

بنابر روایات، رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، در غدیر خم مردم را گرد آورد و دست علی (سلام الله علیه) را بلند نمود تا همگان او را ببینند و فرمود: «ای مردم، آیا من از خود شما، بر شما بیشتر ولایت ندارم؟» مردم پاسخ دادند: «آری،‌ای رسول خدا.» حضرت فرمود: «خداوند ولیّ من است و من ولیّ مؤمنین‌ هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سه‏ بار این جمله را تکرار کرد و فرمود:

«خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن، هر کس که او را وا می‌‏گذارد.»

سپس خطاب به مردم فرمود: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند.»

تهیه شده در واحد چند رسانه ای سایت مسلمان