مهدی رسولی محرم ۹۶ شب سوم زمینه ترکی فارسی

مهدى رسولى متولد ۱۳۶۷ ، دانشجو رشته مهندسى عمران در دانشگاه زنجان که درکنار تحصیل در این رشته در حوزه علمیه هم مشغول گذراندن درس هاى طلبگى است.

مهدی رسولی فرزند شهید است و در مستندی که از وی در تلویزیون پخش شد؛ به این مسأله پرداخت؛ در بیشتر مراسمی که مهدی رسولی در هیئت ثارالله زنجان مداحی می کند؛ برادرش محمد رسولی نیز حضور دارد؛ محمد از برادرش کوچکتر است و به اصطلاح هیئتی ها در هیئت رهروان امام و شهدا میانداری می کند.
مهدی رسولی آذری زبان و اصالتأ زنجانی است اما هم به زبان فارسی و هم به زبان ترکی مداحی می کند و گاه بصورت ترکیبی یعنی فارسی – ترکی مدیحه سرایی می کند؛ این سبک مداحی مهدی رسولی بود که موجب شد در مدت زمان کوتاهی به شهرت برسد؛ برای اولین بار مداحی های وی در سبک ترکیبی توسط «بنیاد مذهبی ثامن» در سطح گسترده منتشر شد که میتوان به مداحی زمینه شب هفتم و شب هشتم محرم ۹۴ اشاره کرد که در آن گیرایی و جذابیت خاصی وجود داشت به طوری که فارس زبان ها، لرها، شمالی ها و اکثر کسانی که حتی با زبان ترکی و آذری آشنایی نداشته جذب مداحی ترکیبی ترکی – فارسی مهدی رسولی شوند.

حاج مهدی رسولی مداحی ارزشی – ولایی ست که این به وضوح از متن اشعار و سبک و سیاق مداحی وی مشخص و مشهود است؛ وی در اشعار خود حول محور ولایت، شهدا، مفاهیم ارزشی و این قبیل مسائل می چرخد و سعی کرده در این مسیر ثابت قدم باشد.

بدون شک می توان مهدی رسولی را از مداحان سیاسی انقلابی دانست که در سال های اخیر دوشادوش مداحان دیگری همچون حاج میثم مطیعی پای در عرصه مداحی حماسی گذارده اند و می کوشند قالب اشعار خود را با مفاهیم ارزشمند دینی و اخلاقی گره زده و مخاطب را از شور حسینی به شعور حسینی برساند.