طشت گذاری ۹۷ حاج سید محمد عاملی

طشت گذاری 97 مسجد جامع اردبیل

طشت گذاری 97 حاج سید محمد عاملی در مسجد جامع اردبیل

برای تماشا و دانلود مراسم طشت گذاری سایر مداحان اینجا کلیک کنید.


دانلود

آئین سنتی مردم اردبیل که به طشت گذاری یا تشت گذاری معروف است همه ساله در ۲۷ ذی الحجه یعنی سه روز قبل از آغاز ماه محرم الحرام برگزار می شود و در آن غالبا روضه حضرت اباالفضل العباس (سلام الله علیه) یا طفل شیرخواره اباعبدالله الحسین حضرت علی اصغر (سلام الله علیهما) توسط مداحان اردبیلی خوانده می شود.

مراسم طشت گذاری ۹۷ مسجد جامع اردبیل طبق سنوات گذشته امسال نیز با شکوه هر چه تمام تر برگزار خواهد شد؛ زمان این مراسم شنبه ۱۷ شهریور رأس ساعت ۱۴ می باشد.

همه ساله ۶ مداح در این مراسم به مرثیه سرایی و نوحه خوانی می پردازند که هر یک برای محلات مختلف اردبیل هستند؛ برخی دسته ها زنجیرزنی کرده و برخی دیگر سینه زنی می کنند.

مداحان شرکت کننده در طشت گذاری امسال اردبیل عبارتند از:

۱٫ سید محمد عاملی (محله طوی)
۲٫ محمد باقر منصوری (سینه زنان محله اوچدکان)
۳٫ اتابک عبداللهی (محله نواب صفوی)
۴٫ حسن نعمتی (زنجیر زنان محله اوچدکان)
۵٫ محسن سیفی نیا (محله داشچیلار)
۶٫ مهدی شوقی (محله کوچه اسلامی)

اما غائب بزرگ این مراسم در سال جاری کیست؟
از ۶ مداح امسال تنها حاج سید محمد عاملی حضوری مداوم در مراسم سال های اخیر داشته و هر سال می توان گفت نفرات جدید در کنار منبر مسجد جامع اردبیل در رثای جد بزرگوار حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مرثیه سرایی می کنند.

اما غائب بزرگ امسال را می توان حاج نادر جوادی دانست که الحق و الانصاف در سال های اخیر و در دهه ۹۰ (خصوصا سال های ۹۰ تا ۹۲ علی الخصوص ۹۱) سنگ تمام گذاشته و مجالسی گیرا داشته است.

به هر ترتیب و با این وجود، حضور دوباره حاج محمد باقر منصوری در مراسم امسال طشت گذاری اردبیل مایه خرسندی بسیاری از محبین آل الله (سلام الله علیهم اجمعین) است.

تهیه شده در معاونت چند رسانه ای سایت مسلمان