شیعه حق است یا سنی؟

شیعه حق است یا سنی؟

برای مشاهده این ویدیو؛ باید «فیلتـرشکن» شما روشن باشد

همیشه این بحث که شیعه حقه یا سنی؛ نقل محافل بوده و هرکس دلایلی رو برای ادعای خودش مطرح می‌کنه
بعضی ادعا میکنن چون جمعیت اهل سنت بیش از شیعه ست؛ پس اهل تسنن بر حق هستن و منطقی نیست که جمعیت میلیاردی اهل سنت باطل باشه و شیعه با اینکه در اقلیت هست بر حق باشه

حتی گاهی بعضی عوام همدیگه رو تکفیر میکنن که فلان گروه و فرقه یا فلان مذهب میرن جهنم و ما بهشتی هستیم که البته تو ویدیوی «آیا فقط مسلمانان به بهشت می روند» به این مسئله پرداختم و با معیارهای مطرح تو اون کلیپ میشه فهمید شیعه بهشتی هست یا سنی؛ اگر این کلیپ رو ندیدین؛ لینکش رو انتهای همین ویدیو قرار میدم تا بتونین تماشا کنین

امروز و تو این ویدیو میخوایم ببینیم آیا زیاد بودن جمعیت اهل سنت ملاک عقلی و شرعی بر برتری اونهاست یا نه؛ اگه هست تکلیف شیعه چی میشه؛ و اگه نیست آیا اهل سنت به جهنم میرن یا نه؟

❤️❤️❤️❤️❤️❤️

اگه بخوایم با نگاه عقلی و منطقی پاسخ بدیم؛ میشه گفت کثرت نفرات مزیت و برتری نیست چرا که الان در سال ۲۰۲۱ جمعیت مسیحیان بیش از مسلموناست؛ پس اگه قرار بود حقانیت با جمعیت بیشتر ثابت بشه؛ ادعای اهل سنت هم باطل میشه؛ چون تعداد مسیحیان تقریباً دو برابر سنی هاست.

اما اگه بخوایم از نگاه تاریخی؛ قرآنی و روایی به موضوع نگاه کنیم؛ میشه از آیات قرآن هم به پوچ بودن این ادعا رسید؛ مثلاً در آیه ۱۰۰ سوره مائده می‌فرماید:

بگو: «(هیچ‌گاه) ناپاک و پاک مساوی نیستند؛ هر چند فزونی ناپاکها، تو را به شگفتی اندازد! از (مخالفت) خدا بپرهیزید ای صاحبان خرد، شاید رستگار شوید!

این آیه علاوه بر اینکه کثرت رو تایید نمیکنه؛ بلکه شرط رستگاری رو عدم مخالفت با خدا می‌دونه

آیات متعدد دیگه ای هم تو قرآن هست که اکثریت رو اینطور خطاب می‌کنه:

اکثر آنها ایمان نمی آورند (۱۰۰ بقره)
اکثر آنها تعقل نمی کنند (۱۰۳ مائده)
اکثر آنها علم ندارند (۳۷ انعام)
اکثر آنها شکرگزار نیستند (۶۰ یونس)

پس ملاک قرار دادن اکثریت توجیه قرآنی هم نداره؛ نه تنها توجیه نداره که خدا خطاب به پیامبر میفرماید:

اگر از بیشتر کسانی که در روی زمین هستند اطاعت کنی، تو را از راه خدا گمراه می کنند؛ (زیرا) آنها تنها از گمان پیروی می‌نمایند، و تخمین و حدس (واهی) می‌زنند.

حتی به لحاظ تاریخی هم در صدر اسلام؛ مسلمونا در اکثریت نبودن و در مقابل عده اندکی از جمله امیر مومنان علی سلام الله علیه و تعداد دیگری که به پیامبر اسلام ایمان آوردن؛ کفار و مشرکین مکه جمعیت بیشتری داشتن و مسلمین در اقلیت بودن؛ اما حق با پیامبر بود

حالا با توجه به اینکه این ادعا رو باطل کردیم؛ بریم ببینیم حق با کی هست؛ برای اینکار باید به قرآن و روایاتی که در هر دو مذهب مورد قبول هست استناد کنیم؛ در رابطه با استناد به آیات؛ تو ویدیوی دیگه ای با عنوان «اثبات ولایت امیرالمومنین علی سلام الله علیه در قرآن» که بزودی منتشر می کنم صحبت خواهم کرد و برای جلوگیری از تکرار تو این کلیپ بهش نمی پردازم اما در مورد روایات فراوانی که هست فقط به حدیث ثقلین اشاره می کنم که از احادیث متواتر بین شیعه و سنی هست و از نظر سندی هم هیچ مشکلی نداره

در این حدیث پیامبر اکرم میفرماید:

من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آنها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند. ای مردم بشنوید! من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد می‌شوید، پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم.

نسائی از علمای اهل سنت که در صحیح خود که از صحاح سته بشمار می‌ره: مشابه همین رو با اندکی تغییر نقل کرده که پیامبر فرمود:

پس بنگرید که چگونه با آن دو رفتار می‌کنید که آن دو از هم جدا نمی‌شوند تا آنکه در کنار حوض بر من وارد شوند.(السنن الکبری، ۱۴۱۱ق، ج۵، ص۴۵.)

در این روایت، اهل بیت(ع) در کنار قرآن قرار داده شده‌اند و همان‌طور که بر مسلمانان تبعیت از قرآن لازم است، تبعیت از اهل بیت(ع) نیز لازم است.


همچنین دو نکته در حدیث ثقلین در اثبات‌ عصمت اهل بیت(ع) وجود داره

تأکید بر اینکه اگر از قرآن و اهل بیت(ع) پیروی کنید، گمراه نخواهید شد. این نکته نشان میده در آموزه‌های اهل بیت(ع) خطایی وجود ندارد.
دیگری همراه‌کردن قرآن با اهل بیته(ع). از آنجا که به اجماع همه مسلمانان هیچ اشتباهی در قرآن راه ندارد، پس در ثِقل دیگر نیز اشتباهی وجود نخواهد داشت.

برخی از محققان اهل سنت نیز دلالت حدیث ثقلین رو بر طهارت و پیراستگی اهل بیت(ع) از آلودگی و خطا پذیرفته‌اند.

در متن حدیث نکاتی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان لزوم همیشگی‌بودن امامت را ثابت کرد.

نخست همراهی اهل بیت(ع) با قرآن با توجه به این نکته که قرآن منبع ابدی هدایت در اسلام است. پس همیشه فردی از اهل بیت(ع) نیز همراه قرآن وجود خواهد داشت که به او مراجعه شود.
دوم آنکه پیامبر(ص) تأکید کرده‌اند این دو تا کنار حوض کوثر از هم جدا نمی‌شوند.
سوم آنکه پیامبر(ص) فرموده‌اند اگر این دو گران‌سنگ را دستاویز قرار دهید، تا ابد گمراه نخواهید شد.

زرقانی مالکی، از علمای اهل سنت، در شرح المواهب، از علامه سمهودی نقل می‌کند: از این حدیث فهمیده می‌شود که تا قیام قیامت کسی از عترت که شایستگی تمسک به او باشد وجود دارد، تا ترغیب مذکور در این حدیث بر او دلالت کند، همچنان که کتاب [یعنی قرآن] چنین است؛ از این رو اینان [یعنی عترت] امان زمینیان‌اند و چون بروند زمینیان می‌روند(الغدیر، ج۳، ص۱۱۸.)

از آنجا که قرآن منبع اصلی عقاید و احکام عملی همه مسلمانان است و این حدیث نیز اهل بیت(ع) را همراه جدایی‌ناپذیرِ قرآن معرفی می‌کند، به‌سادگی می‌توان نتیجه گرفت اهل بیت(ع) نیز مرجع علمی‌ای خطاناپذیر در همه زمینه‌های علوم اسلامی‌اند. سید عبدالحسین شرف الدین در بحثی که با شیخ سلیم بُشری داشته است ـ در کتاب المراجعات ـ مرجعیت علمی ائمه(ع) و لزوم تبعیت از آنان را ثابت کرده است

بنابراین صرف محبت اهلبیت راهگشا نیست و باید دین را از آنها گرفت و تابع ایشان بود