حضرت معصومه (س) مولودی سید مجید بنی فاطمه (۲)

حضرت معصومه (سلام الله علیها)

برای دانلود اینجا کلیک کنید (کیفیت ۳۶۰)
برای دانلود اینجا کلیک کنید (کیفیت ۲۴۰)
برای دانلود اینجا کلیک کنید (کیفیت ۱۴۴)

فاطمه معصومه (سلام الله علیها) مشهور به کریمه اهل بیت، دختر امام کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) می باشند.

حضرت معصومه (سلام الله علیها) در ۲۰۱ قمری برای دیدار برادرش امام رضا (ع) در طوس، از مدینه به ایران آمد؛ اما در میانه راه، به علت بیماری درگذشت و در قم مدفون شد. عالمان شیعه، ویژگی‌های شخصیتی و علمی وی را ستوده و از او روایاتی نیز نقل کرده‌اند.

در برخی روایات، پاداش زیارت او، بهشت دانسته شده است. شیعیان بر مرقد او بارگاهی ساخته‌اند که به حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) شناخته می‌شود.

در منابع متقدم، روز ولادت و درگذشت حضرت معصومه (سلام الله علیها) نیامده اما برخی از منابع متأخر ولادت او را در ۱ ذی‌القعده سال ۱۷۳ق. در مدینه و وفات ایشان را در ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ قمری عنوان کرده‌اند. شیخ مفید (ره) در بین فرزندان دختر امام کاظم (ع) دو دختر را به نام‌های فاطمه صغری و فاطمه کبری ذکر می‌کند. ابن جوزی، در شمارش فرزندان امام کاظم (ع) علاوه بر این دو، از فاطمه وُسطی و اُخری نیز نام می‌برد. نجمه خاتون مادر امام رضا (ع) مادر وی نیز هست.

از القاب وی می‌توان به معصومه، طاهره، حمیده، بِرّه، رشیده، تقیه، نقیه، رضیه، مرضیه، سیده، اُخت الرضا اشاره کرد. در زیارتنامه‌ای، از دو لقب صدیقه و سیده نساء العالمین نیز برای او یاد شده است.

«معصومه»، مشهورترین نام یا لقب این بانو است. این نام، از روایتی منتسب به امام رضا (ع) اخذ شده است که فرمود: «هر کس معصومه را در قم زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.» همچنین نقل شده که وی خود را معصومه، خواهر امام رضا (ع) معرفی کرده است.

حضرت معصومه (سلام الله علیها) امروزه به کریمه اهل بیت (ع) شهرت دارد. گفته شده است این نامگذاری مستند به خوابی است که سید محمود مرعشی نجفی، پدر آیه الله مرعشی نجفی دیده و در آن یکی از ائمه (ع)، حضرت معصومه (سلام الله علیها) را «کریمه اهل بیت» خوانده و مرعشی را به زیارت قبر ایشان سفارش فرموده است.

در برخی منابع شیعه، روایاتی در فضیلت زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) آمده است. بر پایه روایاتی که از امام صادق (ع)، امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) نقل شده، بهشت، پاداش کسی است که او را زیارت کند. البته در برخی روایات، پاداش‌ بهشت، برای کسی دانسته شده که او را با معرفت و شناخت (عارفا بحقها) زیارت کند.

امام جواد (ع) فرموده است:

«هرکس قبر عمّه‌ام حضرت معصومه (سلام الله علیها) را در قم زیارت کند، اهل بهشت خواهد بود.»

همچنین در ریاحین الشریعه از امام رضا (ع) نقل شده که هر کس معصومه را زیارت کند مرا زیارت کرده است.

منبع:سایت ویکی شیعه
تهیه شده در تحریریه سایت مسلمان