تصاویر دوربین مخفی از ویلای جنجالی سرلشگر فیروزآبادی

سید حسن آقایی فیروزآبادی (زاده ۱۳۳۰، مشهد) رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است. فیروزآبادی از سال ۱۳۶۸ تا ۸ تیر ۱۳۹۵ ریاست ستاد فرماندهی کل قوا و پس از تغییر نام ستاد کل نیروهای مسلح را عهده‌دار بود و بلندپایه‌ترین مقام نظامی پس از فرمانده کل قوا به حساب می‌آمد. او بنابر تصمیم سیدعلی خامنه‌ای به درجه سرلشکری رسیده بود. وی فاقد هر گونه سابقه نظامی در سپاه یا ارتش است و تا قبل از انتخاب به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در سال ۱۳۶۸، در هیچ‌یک از نیروهای نظامی ایران خدمت نکرده بود.

فیروزآبادی جزو معدود مقامات بلندپایه ایران بود که در طی دو دهه پس از درگذشت سید روح‌الله خمینی پست خود را حفظ کرده بود و توسط سید علی خامنه‌ای ابقا شده بود تا اینکه پس از ۲۷ سال، سرلشکر محمدحسین باقری به دستور سید علی خامنه‌ای جایگزین وی شد. بنا به حکم آیت الله خامنه‌ای وی اکنون در جایگاه مشاور عالی فرماندهی کل نیروهای مسلح مشغول به فعالیت است.

هشتم آذرماه سال ۹۶، جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، پیگیری ویلای لواسان که در اختیار سرلشکر فیروزآبادی است، را در دستور کار قرار داد. این اتحادیه، در تاریخ مذکور نامه‌ای را به ریاست ستاد اجرایی ارسال کرد. پس از ارسال نامه، ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بیان کرد که موضوع تخلیه ویلای مذکور از گذشته پیگیری می‌شده است تا آنجا که رهبری سال ۹۲ حکم به تخلیه آن داده‌اند. بعد از نامه‌ی جنبش عدالتخواه دانشجویی به ستاد اجرایی، نامه‌ی جنبش را همراه با نامه‌ای از ستاد به رهبری ارسال کردند و دوباره رهبر انقلاب بر روی نامه ستاد پارافی مبنی بر تخلیه ویلای مزبور می‌نویسند.

محمدجواد معتمدی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: «آقای فیروزآبادی گفته بود اواخر اردیبهشت ۹۷ ویلای لواسان را تخلیه می‌کند، ولی نکرده است».

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران در مصاحبه مطبوعاتی خود در ۲۹ خرداد ۹۷ اعلام کرد: «دادخواستی از ستاد اجرایی مبنی بر رفع تصرف از این ملک به حوزه قضایی لواسان واصل شده است که دستور اکید صادر کرده بودم که در صورت وصول چنین تقاضایی با سرعت و دقت رسیدگی صورت گیرد».

حسن فیروزآبادی در واکنش به این خبر اعلام کرد «سند تحویل محلی در لواسان، که به دستور مقام معظم رهبری به اینجانب تحویل شده است را منتشر می‌کنم. ضمناً اینجانب از هیچ مرجعی، حکمی ولایی، قانونی و یا قضایی برای تخلیه دریافت نکردم. این محل ۲۲ سال به عنوان دفتر فوق سریِ رئیس ستاد کل استفاده می‌شده است».

۳۰ خرداد ۹۷، فیروزآبادی در توئیتر خود نوشت: «در تماس اینجانب با دفتر نظامی رهبر معظم انقلاب، دستور تخلیه محل دریافت شد. بلافاصله به ستاد اجرایی آمادگی برای تحویل در اسرع وقت اعلام گردید».