انگشتر شرف شمس و سنگ شرف الشمس معتبر نیست

انگشتر شرف شمس و سنگ شرف الشمس معتبر نیست

برای مشاهده کلیپ؛ باید «فیلتـرشکن» شما روشن باشه

انگشتر شرف شمس و سنگ شرف الشمس معتبر نیست

احتمالاً این روزها شما هم با تراکت های تبلیغاتی تو کوچه و خیابون یا سایت های اینترنتی که با دریافت پول در حال بازار گرمی برای حکاکی و خرید انگشتر عقیق زرد موسوم به شرف الشمس در روز ۱۹ فروردین با خواص شگفت انگیز و عجیبی مثل افزایش رزق و روزی و زیاد شدن برکت؛ بالاترین و بهترین اسم اعظم خداوند و این قبیل خواص من درآوردی مواجه شدین.
حتی کانال های به ظاهر مذهبی یوتیوب مثل نکست مدیا و مسلم هم که بدون داشتن تخصص و برای کسب درآمد از یوتیوب اقدام به انتشار هر چرندیاتی میکنن از این قافله عقب نموندن و درباره خواص عجیب این انگشتر کلیپ ساختن
شاید برخی از شما سالهای قبل اقدام به خرید این انگشتر کرده باشین و بعضیاتونم امسال در فکر تهیه این حرز باشین
اما اگه تا حالا خرید نکردین؛ دست نگهدارین و عجله نکنین و این کلیپ رو با دقت تا انتها ببینین!
❤️❤️❤️❤️❤️

متاسفانه بدلیل عدم رعایت کپی رایت در ایران؛ وقتی یه مطلبی تو سایت معتبر یا پربازدیدی منتشر میشه؛ بقیه سایت ها همون مطلب رو بدون بررسی دقیق؛ بازنشر میکنن و وقتی مخاطب مثلاً «شرف شمس» جستجو میکنه؛ با انبوهی از سایت ها با عناوین خواص شرف شمس؛ اسرار شرف شمس؛ معجزات شرف شمس و کلمات قلمبه سلمبه این شکلی مواجه میشه که پس از بررسی میبینی محتوای همه شون یکیه؛ یعنی یک سایت نوشته و بقیه هم کپی کردن

عجیب تر اینکه گاهی یک سایت مقاله ای در نقد و رد خواص این انگشتر نوشته و بعدها با دریافت پول؛ آگهی تبلیغاتی در قالب رپرتاژ خبری برای فروش همین انگشتر منتشر کرده؛ این بی در و پیکری در نظارت سبب شده هرکس بتونه راحت اقدام به انتشار چرندیات کنه؛ شما با پرداخت دو سه میلیون تومان میتونی یک خبر اساسا کذب رو در قالب رپرتاژ خبری در مهمترین یا معروفترین سایت های ایرانی منتشر کنی؛ بعضی از این سایت ها عنوان «رپرتاژ» یا «تبلیغاتی بودن» رو درج نمیکنن؛ بعضیام بخاطر رفع مسئولیت؛ انتهای خبر با یک جمله کوتاه مثل «این خبر تبلیغاتی است» وجدان خودشون رو آسوده میکنن که خدای ناکرده در کلاهبرداری از مردم شریک نشن.

اما بریم سراغ بررسی اعتبار شرف شمس و ببینیم آیا این حرز معتبر هست یا نه؟!
در تبلیغات این انگشتر آمده است:
طبق روایات و منابع اسلامی شرف الشمس سنگ نیست بلکه دعایی است منسوب به امام علی (ع) که بر روی سنگ عقیق زرد حکاکی می شود.

بر روی انگشتر شرف الشمس کلمات الله، جمیل، رحمان، مومن و نور با حروف رمزی ویژه ای که برای این کار تعریف شده حکاکی میشه. حکاکان شرف الشمس به جای نوشته، از نقوشی استفاده می‌کنن که معرف همین کلمات هستن و در واقع حروفی هستند که ۴ تا از تورات، ۴ تا از انجیل و ۵ تا از قرآن گرفته شده

دعای شرف الشمس در یک روز خاص یعنی 19 فروردین و در ساعات سعد و مبارک باید حکاکی بشه

با توجه به اینکه این اذکار به صورت رمز گونه ای نوشته میشه؛ همراه داشتن اون در مکان هایی مانند دستشویی و حمام مانعی نداره اما حکاکی صحیح این حروف رمزی از مهمترین آداب این دعا است. برای مثال هنگام حکاکی انگشتر شرف شمس، هیچ خطی نباید دوبار نوشته بشه و فرد حک کننده باید پاک و دور از گناه و نجاست باشه تا بشه از خواص این دعای ارزشمند بیشترین بهره رو برد.

حکاکی این دعا باید در روز ۱۹ حمل که برابر با روز ۱۹ فروردینه، در ساعات مشخص شده بر روی عقیق زرد و در صورت وجود نداشتن عقیق زرد بر روی کاغذ زرد رنگی نوشته شه و همراه شخص باشه
همانطور که بیان شد این دعا دارای آداب اختصاصی و زمان نوشتن خاصی هست که حتما بایستی رعایت بشه در غیر این صورت امکان بهره‌مندی از خواص اون وجود نداره

حالا بریم سراغ بررسی صحت و سقم مواردی که ادعا شده؛ اولاً روایاتی که ادعا شده؛ در کتب معتبر پیدا نشد؛ به مصباح کفعمی استناد شده که اون هم سلسله راوی نداره؛ دوماً حکاک چطور و با کدوم دستور شرعی اسامی خداوند رو از پیش خودش تغییر میده و رمزی مینویسه؟

اینکه باید آداب و زمان خاصی رعایت بشه هم؛ راه فراری برای اینه که اگه خریدی و آثاری که گفته شده نداشت؛ تقصیر انگشتر نیست؛ تقصیر شماست یا کسی که انگشتر رو درست و با آداب مخصوص حکاکی نکرده! برای همین بین عوام جا انداختن که فلان انگشتر اومد نیومد داره!

سوال اینجاست که از منظر روایی و تاریخ حدیث، حداقل تا 7 قرن، از روایت منسوب به امیرالمومنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود نداره و ابهام اصلی همینه که تا قرن ها، این روایت کجا بوده و یهو پیدا شده؟ سیره اهل ‌بیت ارجاع به این‌گونه رموز نجومی و علوم غریبه نبوده و حتی منجمین اون زمان رو که برای ستارگان قدرت‌های استقلالی مقابل قدرت خداوند قائل بودن رو لعن میکردن چراکه در این عالم هیچ قدرتی جز قدرت خدای متعال نیست و اگر موجودی دارای قدرتی خاص باشه اونم به اذن الله بوده و هیچ قدرتی به نحو استقلالی در مقابل خداوند ندارن

به فرض که اثبات شد که چنین چیزی در کتاب حدیثی شیعه نقل شده است و صحیح باشد. برخی از محققین علم نجوم، معتقدند: شرف الشمس به وقتی می گویند که شمس در 19 درجه برج حمل قرار بگیرد. و منظور از 19درجه قرارگیری شمس در برج حمل است نه اینکه منظور روز 19 فروردین باشد! مضاف بر اینکه با کمال تعجب، تاریخ شمسی برای آن در نظر گرفته شده است در حالی که در روایات و مناسبت های اسلامی، تاریخ هجری قمری، ملاک است و این موجب شگفتی است.

آنقدر در نحوه و ترسیم و طرز نوشتن شرف الشمس[5]، اختلاف وجود دارد، که امروزه هرکسی برای خودش یک تصویری را خلق کرده است و در بازار به فروش می رسد به گونه ای که گاهی بسیار با هم تفاوت دارند.
بعد از گذشتن و عبور از هفت خوان رستم اما و اگر در اصالت شرف شمس، نوبت به رعایت آداب حکاکی و سه شرط مهم آن یعنی: بخور مناسب، اذکار و ادعیه حین حکاکی، نیز می رسد. امروزه، کمتر کسی اقدام به این عمل طاقت فرسا و زمان بر میکنه؛ اعمال و آدابی که از چشم خریدار انگشتر شرف الشمس به دلیل بی اطلاعی، پنهان می ماند.

بنابراین اگر هم اصل این موضوع مورد تایید باشد، این است که: شرف الشمس از علوم غریبه است، لکن در کتب حدیثی متقدمین اعم از روایی، ادعیه و اذکار، وجود ندارد. و البته کتابت و حکاکی لوح شرف الشمس، شرایط خاص می‌خواهد، نه اینکه هر مدعی‌ای ادعای کتابت آن را نماید و این‌گونه نیست که هر شخصی دکانی زده و یک ‌قلم و تخته و سنگ عقیق زرد دست حکّاک بدهد تا در 19 فروردین آن را برای مردم صف‌کشیده حک کنند چراکه بر فرض که شرف الشمس در اسلام، واقعیت داشته باشد، این انگشترها و لوح‌ها بدون رعایت نکردن آداب و شرایط مذکور در کتب فوق، هیچ اثری ندارد و جز منبع درآمدی برای برخی افراد سودجو هیچ فایده ارضی و سماوی نداشته و نخواهد داشت و مع‏الاسف این دکان‌ها گرد حرم‌های مطهر بوده و نگرانی افراد مؤمن و مطلع از توجه عوام به این امر اشتباه را بیشتر می‌کند.

نتیجه اینکه: پول و سرمایه زندگی‏تان را صرف این نگین های بازاری و روز 19 فرودین نکنید. شرف الشمس به اثبات نرسیده و ابهام دارد. و در فرض صحت، از علوم غریبه است و انتساب آن به اهل بیت، دلیل قطعی وجود ندارد. آیا شایسته است حرز شرف شمس که اصالت آن و انتساب آن به اهل بیت موردتردید است، در صدر فروش و اعتبار قرار گیرد و از نقش نوشته نگین های اصیل در احادیث ماثور و معتبر در کتب متقدم اسلامی، دوری کرد؟ قطعا خیر؛ از اینرو، شایسته است مومنین، به حکاکی و نقوش سفارش شده و ماثور نقل شده از معصومین در کتب معتبر دعایی شیعه، مراجعه نمایند که در کتب ارزشمند «حلیۀ المتقین» علامه مجلسی، نقل گردیده است.

در استفتائی که از آیت الله مکارم در این باره شده نیز می خوانیم:

پرسش :آیا حرز شرف الشمس که به صورت اشکال مبهمی است و می گویند روز نوزدهم فروردین روی کاغذ زرد رنگی نوشته شود و آثار فراوانی دارد صحیح است؟
پاسخ :حرز مزبور اعتبار ندارد و در روایات معتبر نیامده است و محتوای آن هم محتوای قابل ملاحظه ای نیست و سزاوار است مومنین و مومنات برای حفظ خود از آیات و روایاتی که از معصومین علیهم السلام در کتب معتبر وارد شده است استفاده نمایند.

تا چند سال پیش کاغذهایی تو محله پخش میشد مبنی بر اینکه من پسر ۱۸ ساله ای هستم که امام حسین رو تو خواب دیدم؛ شفا داد و گفت داستان زندگیت رو بنویس و ۲۰۰ بار ازش کپی بگیر و تو محل پخش کن و ذکر کن که تو خونه هرکس افتاد اونم دویست بار کپی بگیره وگرنه بدبخت میشه و فلان و بهمان؛ بعدها که موبایل همه گیر شد؛ پیامک میفرستادن که این پیام رو به نیت امام رضا به ۸ نفر بفرست تا ۸ دقیقه دیگه خبر خوبی بهت میرسه؛ اگه نفرستی امام رضا به هشت قسمت مساوی تقسیمت می‌کنه و از این چرندیات!

بنظرم تو مورد اول؛ عکاسی ها و کپی بگیر های محل از اعتقاد مردم سوءاستفاده میکردن و تو مورد دوم اپراتورهای تلفن همراه که سود و بهره مالی براشون داشت؛ اما سود اصلی رو دشمنان شیعه می‌بردن که خرافات رو بین مردم رواج میدادن و در نهایت باعث سستی عقاید میشدن؛ مثلاً طرف به ۸ نفر پیامک میداد و میدید خبری از خبرخوش وعده داده شده نیست یا حتی طرف نمیفرستاد تا ببینه امام رضا چیکارش میکنه؛ غافل از اینکه امام رضا با تو چیکار داره؛ شأن امام رضا بالاتر از این حرفاست که نیاز به ۸ تا پیامک تو داشته باشه؛ پشت پرده این داستان ها این بود که مردم پس از اینکه دیدن اتفاقی نیفتاد به امامان خودشون بدبین بشن؛ حالا ظاهراً شرف شمس هم همچین داستانی داره