بدحجابی – توجیه و بهانه ها

بدحجابی و توجیه آن

دلت باید پاک باشه توجیهی برای بدحجابی

عده ای از بدحجاب ها می گویند دلت باید پاک باشه حجاب ظاهر مهم نیست؟

اما آیا منظور از دل همان یک‌تکه گوشت پنهان در قفسه سینه است؟ یا دل چیزی بالاتر و بزرگ‌تر از این مواد محدود دنیایی‌ست؟! در مفاهیم دینی ما از دل، به عنوان روح و قلب بزرگ آدمی اشاره‌شده است. دل آدمی همچون کشتزاری‌ست که اگر شما در آن گندم بکارید یقیناً گندم درو خواهید کرد، نمی‌توان انتظار داشت که گندم کاشت و برنج درو کرد!

بدحجابی - بی حجابی - علت بدحجابی - عوامل بدحجابی - شب قدر - زیارت - ارتباط با خدا - قرآن به سر گرفتن - بدحجاب مؤمن
علل و عوامل بدحجابی – توجیهات و بهانه ها

مولایمان امیرالمؤمنین علی (سلام الله علیه) می‌فرماید:
و بدان که هر ظاهری باطنی متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاکیزه، باطن آن نیز پاک و پاکیزه است و آنچه ظاهرش پلید، باطن آن نیز پلید است.[1]

در قرآن مجید هم‌؛ آمده است:

وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَکِدًا[2]
امّا سرزمین‌هاى ناپاک (و شوره‌زار)، جز گیاه اندک و بى‌ارزش، از آن نمى‌روید.

آری دوست عزیز این‌چنین است که شاعر می‌گوید: از کوزه همان برون تراود که در اوست!

مردها چشم هایشان را ببندند توجیه دیگر بدحجابی

 

بدحجابی - بی حجابی - علت بدحجابی - عوامل بدحجابی - غض بصر - آیه 30 سوره نور - مردها چشمانشان را ببندند
علل و عوامل بدحجابی – توجیهات و بهانه ها

خداوند متعال در آیه 30 سوره مبارکه نور ابتدا در مورد چشم‌پوشی مردان (البته بصورت جمع آمده شامل زنان نیز می شود) سخن گفته و آنان را از نگاه‌های آلوده به گناه منع نموده، اما در آیه بعد زنان را مورد خطاب قرار می‌دهد و چندین مورد را پی‌درپی گوشزد نموده و می‌فرماید:

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ

و به زنان باایمان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه هوس آلود) فروگیرند و دامان خویش را (از بى‌عفتى) حفظ کنند و زینت خود را؛ جز آن مقدار از آنان که نمایان است؛ آشکار ننمایند و (اطراف) روسرى‌هاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، وزینت خود را آشکار نسازند.

آیه مربوط به زنان بیش از نیمی از یک صفحه از مصحف شریف را در برمی‌گیرد!

طبق این دو آیه هر کس بایستی به وظایف خود عمل نماید و کم‌کاری خود را دلیل بر تحریم دیگری نداند، یعنی زن باید حجاب خود را رعایت و مرد نگاه خود را کنترل نماید. باز به مثال همان خانه و دزد برمی گردیم که در مطلب «حجاب چیست؟» به آن اشاره کردیم، آیا می‌شود گفت که ما می‌خواهیم درب خانه خود را باز بگذاریم، در مقابل؛ آن فرد، دیگر دزدی نکند؟!

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد؛ زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی‌کند و همچنین موی سر و مچ خود را نمایان نمی‌سازد و هر زنی که این کارها را برای غیر شوهرش انجام دهد دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین کرده است. و همچنین زر و زیور خود را در منظر و دیدگاه غیر شوهر نمی‌گذارد و در غیاب شوهر خود را خوشبو نمی‌کند. (قابل‌توجه خانم‌هایی که بیرون از منزل و در اجتماع بوی عطر و ادکلن‌شان در فضا می‌پیچد!) که اگر چنین کند دینش را تباه و خدا را به خشم آورده است.

برای زن جایز نیست مچ پا را برای مرد نامحرم آشکار سازد و اگر مرتکب چنین عملی شد اول اینکه: خداوند سبحان همیشه او را لعنت می‌کند. دوم اینکه: دچار خشم و غضب خداوند بزرگ می‌شود. سوم اینکه: فرشتگان الهی هم او را لعنت می‌کنند. چهارم: عذاب دردناکی برای او در روز قیامت آماده‌شده است.[3]

زینت زن می تواند طلا، مو، لباس محرک و مهیج، کیف و کفش صدادار (خصوصا پاشنه بلند) و… باشد.

2 تا تارِمو بهانه و توجیهی برای بدحجابی

 

بدحجابی - بی حجابی - علت بدحجابی - عوامل بدحجابی - موی بدحجاب - 2 تا تار مو - مش زنانه
علل و عوامل بدحجابی – توجیهات و بهانه ها

بعضاً دیده‌شده است که می‌گویند آقا تمام مشکلات مملکت را حل کردید و حالا به فکر حجاب هستید و 2 تا تار مو!

مهم‌تر از این مباحث آن میلیاردها میلیارد تومانی‌ست که خوردند و رفتند، حالا شما به 2 تا تار مو خرده می‌گیرید؟ چه خبر است که هرکجا می‌رویم حرف از حجاب است، برنامه‌های تلویزیون، سایت‌ها، سخنرانی‌ها، همه و همه در اندیشه اصلاح رفتار دختران و مسئله حجاب هستند! اقتصاد را درست کنید، مشکل ازدواج جوانان را حل کنید، درمان که نه؛ مُسکنی برای مسکن تجویز نمایید!

اتفاقاً به عقیده ما بسیاری از این مفاسد اجتماعی زاییده بی‌بندوباری اخلاقی‌ست که موجب سست‌عنصری مردم و تزلزل اعتقادی شده است و بدحجابی از مصادیق بارز آن است؛ بدحجابی همچون سرطان است که نشان از عملکرد نادرست دیگر اعضاء می‌دهد؛ بدحجابی ازآنجاکه در جامعه شیوع پیدا می‌کند، زنگ خطری‌ست که مفاسد دیگری در حال رخداد است و باید هشیار بود؛ مبرهن است که فساد اجتماعی هر چه باشد دامن‌گیر جامعه خواهد بود و هر که هر فسادی را مرتکب شود خود بایست در برابر پروردگار پاسخگو باشد، علاوه بر اینکه به گناه آلوده نمودن دیگران خود جرمی مضاعف بر ارتکاب گناهان فردی است.

رحمه للعالمین محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) فرمود:

دو گروه از دوزخیان را [هنوز] من ندیده‌ام: گروهى که تازیانه‌هایى مانند دم گاو در دست دارند و مردم را با آن مى‌زنند؛ و (گروه دیگر) زنانى که پوشش‌دارند اما برهنه‌اند، کج‌راهه مى‌روند و دیگران را نیز به کج‌روی تشویق مى‌کنند؛ سرهایشان همچون کوهان شتر خراسانى فروهشته است!

روسرى و مقنعه خود را کج و تا نیمه بر سر مى‌نهند، یا: با آرایش و زیور بیرون مى‌آیند و خود را به نمایش مى‌گذارند؛ «ممیلات» زنانى که به دیگر زنان یاد مى‌دهند مانند آن‌ها رفتار کنند (در بى‌حجابى)، یا: با تبختر و کرشمه راه مى‌روند. و گونه آرایش مى‌کنند. (زنان آرایشگر)

در مورد این بهانه جویان؛ ابتدا سؤالی مطرح است و آن اینکه دوستان چرا مویتان را نمایان می‌کنید؟ با چه هدفی رنگ می‌کنید؟ و چرا آرایش‌های مختلف و جور واجور؟
باز اینجا می‌خواهید بگویید برای دل خودمان؟! یا باز همان توجیه غیر عقلائی همیشگی که آقایان چشمانشان را ببندند؟!
اگر برای دل خودتان است چرا نمایان است و اگر قرار است آقایان نبینند چرا با متدهای مختلف سعی در زیبا جلوه دادن موی خود دارید؟
چرا به فر و مش و میزامپلی و دکلره روی آورده‌اید؟
شما هم می‌خواهید دیده شوید و مسلماً برای آقایان آراسته‌اید این ۲ تا تار مو را!
شاید هم نمی‌دانید مو دومین زینت زن است!

امام رضا (سلام الله علیه) فرمود:

بر مؤمنان حرام است که به موی زنان شوهردار و غیر شوهردار نگاه کنند چراکه موجب تحریک شهوت و کشیده شدن به فساد می‌شود.[4]

در حدیث معراجیه می خوانیم:
حضرت علی (سلام الله علیه) فرموده‌اند: روزی من با فاطمه (سلام الله علیها) خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شرفیاب شدیم، دیدم آن حضرت به‌طور شدیدی گریه می‌کند.
من گفتم: پدر و مادرم فدای شما باد یا رسول‌الله! چرا گریه می‌کنید؟ چه چیزی شمارا گریان کرده؟
حضرت فرمود: ای علی! شبی که به معراج رفتم، دیدم زنان امتم در عذاب شدید گرفتارند. از مشاهده حال آنان ناراحت شدم و اکنون به یاد آنان افتادم و این گریۀ من به حال زنان امتم است که در عذاب شدید واقع‌شده‌اند؛ زنی را دیدم: به موهای سرش آویزان بود و مغز سرش می‌جوشید.
آن زنی که به موهای سرش آویزان بود: زنی بود که موی سرش را از نامحرم نمی‌پوشانید.[5]

برای روشن شدن صورت‌مسئله ذکر مثالی خالی از لطف نیست…

در ماه مبارک رمضان، صیام و روزه‌داری آدابی دارد که امساک شاکله اصلی آن است، بدان معنا که شخص روزه‌دار مکلف به رعایت آن آداب است… فرد روزه‌دار از سحر تا افطار را با امساک و پرهیز از خوردن و آشامیدن و همچنین عدم ارتکاب گناه به پایان می‌رساند.

خانم بدحجابی که نمایان گشتن مو را خیلی بی‌اهمیت می‌داند، باید بداند:
روزه‌دار چه یک‌دانه برنج بخورد چه یک بشقاب برنج، روزه‌اش باطل می‌شود.

وقتی صحبت از حفظ و عدم نمایش زینت به نامحرمان است، توفیری ندارد که ۲ تار مو باشد یا سرتاسر مو! (دقت کنید)

عجیب است خنده ملائکه زمانی که زن بدحجابی می‌میرد. چون او را در قبر می‌گذارند و روی آن را از خشت و خاک می‌پوشانند ملائکه می‌خندند و می‌گویند: تا او زنده بود و خواهان داشت او را نپوشانیدند حالا که مرده و همه از او نفرت دارند او را می‌پوشانند!

حواسمان باشد وقتی قرار است کشتی سوراخ نشود، یک سوراخ هم به‌مرور موجب غرق شدن کشتی خواهد شد؛ 2 تا تار مو هم موجب می‌شود تا کم‌کم نسبت به دیگر مسائل اخلاقی و اعتقادی سست شویم!

هرکس را در گور خود می گذارند توجیه دیگر برای بدحجابی

 

بدحجابی - بی حجابی - علت بدحجابی - عوامل بدحجابی - قبرستان - بهشت زهرا - هرکس رو تو گور خودش میذارن
علل و عوامل بدحجابی – توجیهات و بهانه ها

بعضی از بدحجاب ها می گویند: هرکس را در گور خود می گذارند؛ بدحجاب بودن ما به کسی ارتباط ندارد.

بله درست است که هرکس را در گور خود می گذراند و این کلام خداوند در قرآن مجید است که 5 بار تکرار شده است: وَلَا تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرَى[6]
هیچ‌کس بار گناه دیگرى را بر دوش نمى‌کشد.

فردی را تصور کنید که بیمار است، او برای بهبودی به پزشک مراجعه می‌کند و تحت درمان قرار می‌گیرد، درد را چه کسی تحمل می‌کند؟ فرد بیمار یا دیگران؟! مسلم است دیگران دردی را حس نمی‌کنند و این خود فرد است که متحمل درد فزاینده است تا به پزشک مراجعه نماید، طبیب با معاینه این شخص عنوان می‌کند که درد شما ناشی از فلان بیماری واگیردار است و با تجویز دارو در بهبودی وی می‌کوشد؛ آیا بیمار می‌تواند با بی‌ملاحظگی و حضور در اجتماع و در مواجهه با دیگران در هنگام عطسه جلوی دهان خود را نگیرد، به این بهانه که من درد بیماری را می‌کشم؟!
مسلم است اگر بیمار مراعات حال دیگران را نکند ممکن است آنان را به مخاطره انداخته و در معرض بیماری قرار دهد، چه سهوی چه عمدی فرقی ندارد، پس فردی که مقید به حجاب نیست مانند همان بیمار ویروسی‌ست که حضورش در اجتماع می‌تواند زمینه‌ساز آلوده شدن به گناه دیگران باشد، درست است که عواقب اخروی بدحجابی گریبان گیر عامل آن است؛ اما عقوبت دنیایی‌اش یقه افراد جامعه را خواهد گرفت و آنان را در منجلاب فساد خواهد انداخت! پسر جوان با دیدن چنین خانم بدحجابی به گناه آلوده می‌شود و زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ مردان و جوانان با دیدن سر و وضع نامناسب بدحجابان هر گناهی مرتکب شوند در نامه اعمال دختر و زن بدحجاب نیز ثبت می‌شود؛ قرآن در این باره می فرماید:
لِیَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ کَامِلَهً یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِینَ یُضِلُّونَهُم بِغَیْرِ عِلْمٍ أَلاَ سَاء مَا یَزِرُونَ[7]

آن‌ها باید روز قیامت، بار گناهان خود را به‌طور کامل بر دوش کشند؛ و همچنین سهمى از گناهان کسانی که به خاطر جهل، گمراهشان مى‌سازند. بدانید آن‌ها بار سنگین بدى بر دوش مى‌کشند!

رفتار غلط برخی چادری ها توجیه دیگر افراد برای بدحجابی

 

بدحجابی - بی حجابی - علت بدحجابی - عوامل بدحجابی - چادری بدحجاب - چادری بی حیا - چادر الکی - چادری بی عفت - نقاب چادر - چادر دکوری
علل و عوامل بدحجابی – توجیهات و بهانه ها

گروه دیگری از بدحجاب ها می گویند ما کسانی را می شناسیم که پشت نقاب چادر پنهان شده و مفاسد اخلاقی خود را پوشیده می دارند؛ ما بخاطر جلوگیری از بدبینی دیگران در مورد خودمان، از حجاب فاصله گرفته ایم!

در حدیث از امام رضا (سلام الله علیه) است که حضرت فرمود: آن‌کس که گناه را نشر دهد مخذول و مطرود است و آن‌کس که گناه را پنهان مى‌دارد مشمول آمرزش الهى است.[8]

اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم خواهیم گفت: شخصی که چادری‌ست اما فاسق، آحاد جامعه را به گناه نمی‌آلاید اما در مقابل شخص بدحجاب، جمعیت بیشتری را در بزم گناه خود شریک می‌کند، پس می‌توان گفت فاسق باحجاب به‌مراتب بهتر از به‌اصطلاح مسلمان! بدحجاب است.

برای مشاهده ویدیوهای برنامه از لاک جیغ تا خدا که مصاحبه با افرادی ست که قبلا بدحجاب بوده اند و با یک اتفاق در زندگی شخصی یا خانوادگی شان به حجاب روی آورده اند اینجا کلیک کنید.

منبع: کتاب مسلمان شناسنامه ای
مطلب اختصاصی سایت مسلمان

[1] . خطبه 154 نهج‌البلاغه
[2] . آیه 58 سوره اعراف
[3] . مستدرک حاکم ج 2 ص 549
[4] . بحارالانوار ج 101 ص 34
[5] . بحارالانوار ج 8 باب 24 ح 75
[6] .البته نجم کمی متفاوت است.
[7] . آیه 25 سوره نحل
[8] . اصول کافى ج 2 باب ستر الذنوب. طبق نقل تفسیر نمونه ج 14 ص 401 ذیل آیات 17 تا 20 نور