نهج البلاغه حکمت ۳

نهج البلاغه حکمت 3 (کلمات و جملات قصار)

نهج البلاغه حکمت 3 ترجمه مرحوم محمد دشتی

حکمت 3 نهج البلاغه: بخل ننگ؛ و ترس نقصان است. و تهیدستی مرد زیرک را در برهان سست می سازد؛ و مرد تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است.

نهج البلاغه حکمت 3 - مرحوم محمد دشتی - ترجمه نهج البلاغه - سید رضی - جملات قصار - کلمات قصار - امیرالمؤمنین - حضرت علی - امام علی (ع) - کتاب نهج البلاغه - اخ القرآن - برادر قرآن - تصویر نوشته - پروفایل موبایل - تصویر زمینه گوشی - تلفن همراه مذهبی
نهج البلاغه حکمت 3 ترجمه مرحوم محمد دشتی

نَهجُ البَلاغه، برگزیده‌ای از گفته‌ها و نوشته‌های ادبی امیرالمومنین(سلام الله علیه)،که سید رضی در اواخر قرن چهارم قمری آنها را جمع آوری کرده است. این کتاب توسط گروهی از علما به دلیل محتوی غنی و همچنین بلاغتش، به «اخ‌ القرآن» برادر قرآن نامگذاری شده است.
برخی از ادیبان عرب، فصاحت و بلاغت نهج‌البلاغه را ستوده‌اند. این کتاب در سه قسمت خطبه‌ها، نامه‌ها، کلمات قصار دسته بندی شده است.
امام در بسیاری از خطبه‌‌ها، مردم را به انجام دستورات الهی و ترک محرمات دعوت کرده و در بخشی از نامه‌ها که خطاب به فرمانداران است، آنها را به رعایت حق مردم سفارش کرده است.

برخی در نسبت دادن نهج‌البلاغه به حضرت علی(سلام الله علیه) تشکیک کرده‌اند، اما در مقابل بسیاری از علمای شیعه و برخی از علمای اهل سنت همچون ابن ابی الحدید معتزلی نسبت دادن این کتاب به حضرت علی(سلام الله علیه) را صحیح می‌دانند و معتقدند که سید رضی فقط این سخنان را جمع آوری کرده است.
برخی از علمای شیعه برای اثبات صحت سخنان و کلمات نهج البلاغه کتاب‌های متعددی در مورد اسناد و مدارک نهج‌البلاغه نوشته‌اند.

این کتاب به ۱۸ زبان ترجمه شده است و تعداد ترجمه‌های نهج‌البلاغه به زبان‌های مختلف به بیش از ۱۰۰ عنوان می‌رسد. شرح‌ها و مستدرکات متعددی در مورد نهج‌البلاغه نوشته شده است که برخی تعداد آن‌ها را به حدود ۳۰۰ عنوان بیان کرده‌اند.

نهج‌البلاغه در دوران معاصر مخصوصا بعد از انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و در مورد آن کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌های متعددی تالیف شد. برخی ادعا کرده‌اند که نهج‌البلاغه یکی از کتاب‌هایی است که در عصر حاضر همواره در کنار قرآن در خانه‌‌های شیعیان یافت می‌شود. همچنین در این سالها کنفرانس‌ها و همایش‌های متعددی از طرف سازمان‌ها و نهادهای مختلف در مورد نهج‌البلاغه برگزار شده است. علاوه بر این، رشته‌ای با عنوان نهج‌البلاغه در مقطع کارشناسی ارشد تدوین شده و مربیان و معلمان زیادی با هدف ترویج مفاهیم نهج‌البلاغه، تربیت شده‌اند.

منبع:ویکی شیعه
تهیه شده در واحد چند رسانه ای سایت مسلمان