قبله مسلمانان قبله میانه

قبله مسلمانان قبله میانه

منظور از میانه بودن قبله

پرسش : منظور از میانه بودن «قبله» مسلمانان چیست؟

پاسخ اجمالی:

در آن زمان، مسیحیان چون اکثرا در اروپا بودند به سمت بیت المقدس که مشرق بود می ایستادند. یهودیان هم که بیشتر در شامات زندگی می کردند رو به مغرب می ایستادند؛ اما مسلمانان آن روز چون در مدینه بودند به طرف جنوب که مکه بود می ایستادند. طرف جنوب حد وسط مشرق و مغرب بود؛ از این جهت قبله مسلمانان میانه قرار داشت.

پاسخ تفصیلی:

خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: «وَ کَذَلِکَ جَعَلْنَاکُم اُمَّهً وَسَطاً لِتَکوُنُوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ وَ یَکُونُ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً»(1)؛ (همان طور [که قبله شما یک قبله میانه است] خود شما را نیز امّت میانه اى _ که از هر نظر در حد اعتدال در میان افراط و تفریط مى باشد _ قرار دادیم تا امت نمونه اى در برابر مردم باشید و پیامبر(صلى الله علیه و آله) هم فرد نمونه اى در برابر شما باشد).
اما وجه این که قبله مسلمانان میانه است این است که: در آن زمان مسیحیان تقریباً به سمت مشرق مى ایستادند؛ زیرا بیشتر ملل مسیحى در کشورهاى غربى مى زیستند و براى ایستادن به سوى بیت المقدس ناچار بودند به سمت مشرق بایستند و به این ترتیب جهت مشرق به طور کلى قبله آنان محسوب مى شد، ولى یهود که بیشتر در شامات و بابل و مانند آن به سر مى بردند و به طرف بیت المقدس _ که براى آنان تقریباً در سمت غرب بود _ مى ایستادند و بدین ترتیب نقطه غرب قبله آنان بود؛ اما کعبه نسبت به مسلمانان آن روز که ساکن مدینه بودند، سمت جنوب بود که میان مشرق و مغرب بود و از این جهت میانه محسوب مى شد، در حقیقت قرآن با معرفى کردن قبله مسلمانان مى خواهد رابطه اى بین برنامه هاى اسلامى بیان کند که برنامه هاى این دین، میانه و متعادل هستند و در نتیجه مسلمانان امتى میانه و حد وسط هستند.(2)
پی نوشت:

(1). سوره بقره، آیه 143.
(2). گردآوری از کتاب: اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: اکبر خادم الذاکرین‏، نسل جوان‏، قم‏، 1385 شمسی، چاپ: اول، ج 1، ص 125.

منبع:سایت آیت الله مکارم شیرازی
تهیه شده در تحریریه سایت مسلمان