آیت الله خامنه ای – احکام طهارت ۷

آیت الله خامنه ای – احکام طهارت: مبطلات وضو

استفتائات جدید آیت الله خامنه ای

س: به دلیل بیمارى و طبق دستورى که شما به من داده بودید در حین نماز چنانچه بادى از من خارج شود وضو مى‌‌گیرم. اما چنانچه بعد از اداى مقدارى از ذکر رکوع وضوى من باطل شود تکلیفم چیست ؟
ج) در فرض مرقوم، اگر مى‌‌توانید در حال رکوع وضو بگیرید، وضو گرفته و پس از آن ذکر را اعاده کنید و اگر وضو در حال رکوع امکان ندارد، از رکوع برخاسته و وضو بگیرید و به سجده بروید، در این صورت نقصان ذکر رکوع مانعى ندارد.

س: شخصى هستم که نمى‌‌توانم وضو خود را تا پایان نماز حفظ کنم (به علت باد معده) البته اگر تا پایان وقت نماز چندین بار وضو بگیرم و نماز بخوانم معمولاً مى‌‌توانم نمازم را با وضوى سالم بخوانم. اما این کار مستلزم عسر و حرج زیادى است به طورى که علاوه بر خودم اطرافیان هم از نماز خواندن من خسته مى‌‌شوند و در واقع سخت‌ترین کار برایم نماز خواندن است. نماز اول وقت را نمى‌‌توانم درک کنم و از مسجد و نماز جماعت هم محروم هستم حتى در بین نماز هم تمام توجهم به وضویم است؛ در واقع هیچ لذّتى از نماز خواندن نمى‌‌برم لطفاً بفرمایید تکلیف من چیست؟ راهى وجود دارد که بتوانم در نماز جماعت شرکت کنم؟ بفرمایید نمازهاى قضاى خود را با این وضعى که دارم به چه شکلى بخوانم؟
ج) با فرض اینکه وضو گرفتن در بین نماز موجب عسر و حرج است براى هر نماز یک وضو بگیرید و فوراً مشغول نماز شوید و با رعایت این شرط مى‌‌توانید هم در جماعت شرکت کنید و هم نماز قضا بخوانید و چنانچه مرض شما قابل علاج باشد، بنابر احتیاط واجب هر چند خرج داشته باشد، باید معالجه نمایید.

استفتائات جدید آیت الله خامنه ای

 

س: به علت داشتن سرطان روده مقعدم را برداشته‌اند و روده را از بغل شکم بیرون آورده‌اند. بر روى شکمم کیسه‌اى چسب‌دار تعبیه مى‌‌کنم که عمل دفع در داخل آن را انجام مى‌‌پذیرد. من هیچ‌گونه کنترلى بر روده ندارم، حال تکلیف من نسبت به موارد زیر چگونه است:

س1: آیا با این کیسه نجس مى‌‌توانم نماز بخوانم و در مسجد حاضر گردم و نماز جماعت بخوانم؟

س2: در هنگام نماز به علت خم و راست شدن، روده بیشتر فعالیت داشته و مواد بیشترى از من دفع مى‌گردد، تکلیفم چیست؟

س3: اگر در مسجد باشم و وضوخانه دور باشد و نتوانم تجدید وضو نمایم یا مورد سؤال واقع شوم تکلیفم چیست؟

س4: آیا با این کیسه مى‌‌توانم در مکان‌هاى مقدس مثل حرم پیغمبر (صلى الله علیه وآله) یا خانه کعبه یا حرم‌هاى شریف امامان وارد شوم؟

س5: آیا با این کیسه مى‌‌توانم غسل نمایم یا باید غسل ارتماسى نمایم؟

ج1) اشکال ندارد.

ج2) در فرض سؤال براى هر نماز یک وضو کافى است.

ج3) ولو با مراجعه به منزل باید براى نماز دوم وضو بگیرید.

ج4) فى نفسه اشکال ندارد.

ج5) اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت داشته باشد، باید غسل ترتیبى نمایید و با دست مرطوب به نیت غسل روى مانع بکشید و بنابر احتیاط تیمم بنمایید.

استفتائات جدید آیت الله خامنه ای

 

جهت اطلاع بیشتر به توضیح‌المسائل حضرت امام خمینى (قدس سره) از صفحه 39 تا 40 مراجعه نمایید.

س: وضو و نماز کسى که پى در پى و به مقدار کم از او باد خارج مى‌‌شود چه حکمى دارد؟
ج) اگر نمى‌تواند وضوى خود را تا آخر نماز حفظ کند و تجدید وضو در اثناء نماز هم براى او خیلى دشوار باشد، مى‌تواند با هر وضویى یک نماز بخواند، یعنى براى هر نماز به یک وضو اکتفا کند، هر چند وضوى او در بین نماز باطل شود.

منبع: سایت آیت الله خامنه ای – خامنه ای دات آی آر
تهیه شده در تحریریه سایت مسلمان