آیت الله خامنه ای – احکام تقلید ۹

آیت الله خامنه ای – احکام تقلید: راههاى شناخت اعلم

استفتائات جدید آیت الله خامنه ای

س: دو نفر بالغ عادل براى من از شخصى که به او اطمینان دارم و آن شخص هم در این موارد تحقیق کرده است نقل کرده‌اند که فلان شخص اعلم است و مى‌توانى از او تقلید کنى آیا اینگونه تقلید کردن صحیح است؟
ج) اگر عادل و خبره باشند، اشکال ندارد.

انتخاب مرجع تقلید با معرفى یک نفر عادل

استفتائات جدید آیت الله خامنه ای

س: بنده سال‌ها پیش از طریق سؤال از یک فرد عادل مرجع تقلیدى را انتخاب کردم ولى با توجه به اینکه باید از دو نفر مجتهدشناس مى‌پرسیدم، وظیفه‌ام در این وضعیت چیست و حکم اعمال انجام گرفته چیست؟
ج) اگر از مجتهدى تقلید کرده‌اید که دو نفر مجتهدشناس نیز همان را معرفى مى‌کنند و یا فتواى او موافق با فتواى مجتهدى است که دو نفر مجتهدشناس معرفى کرده‌اند، صحیح است و اگر فتواى او مخالف فتواى مجتهدى است که وظیفه فعلى شما تقلید از اوست، باید قضا شود.

تبعیض در تقلید

استفتائات جدید آیت الله خامنه ای

س: در صورتى که مقلد از مرجع تقلید سؤال نماید ولى ایشان به دلایلى پاسخ ندهند و از سایر مراجع نیز جواب‌هاى متفاوتى دریافت کرده باشد مى‌تواند با رجوع به عقل خویش اقدام نماید؟
ج) در فرض مذکور جاى رجوع به عقل نیست و باید احتیاط کند و چنانچه احتیاط ممکن نشد از میان مراجع به فتواى مرجع اعلم بعدى مراجعه نماید.
س: مرجع تقلید من نماز دانشجو را شکسته و روزه را براى او در سفر منتفى مى‌داند اینجانب در این مسأله به مرجع تقلید دیگرى رجوع کردم حال متوجه شدم اشتباه کرده و پشیمان شده‌ام. با توجه به اینکه من مرتب در رفت و آمد هستم و روزه گرفتن برایم بسیار مشکل مى‌باشد، آیا مى‌توانم دوباره به نظر مرجع اول برگشته و نماز را شکسته بخوانم و روزه نگیرم؟
ج) اشکال ندارد به شرط آنکه عدول مکرر به صورت بازیچه در نیاید.

منبع:سایت آیت الله خامنه ای – خامنه ای دات آی آر
تهیه شده در تحریریه سایت مسلمان