پیامبران ادیان دیگر در اعتقاد ما

پیامبران ادیان دیگر در اعتقاد ما

پرسش : وظیفه ما نسبت به پیامبران الهی دیگر چیست؟

پاسخ اجمالی:

خداوند در آیه 136 سوره بقره، تأکید مى کند که مؤمنان واقعى کسانى هستند که میان پیامبران الهى تفاوتى نمى گذارند، و به تعلیمات همه آنها ایمان دارند؛ و این گواه روشنى است بر یگانگى اصول کلى تعلیمات آنها. این آیه طبق شأن نزول هاى موجود، در پاسخ یهود و نصارى است که هر یک دیگرى را نفى مى کردند و پیامبر خود را برتر مى شمردند، و کتاب خود را بهترین کتاب مى دانستند.

پاسخ تفصیلی:

کلام خداوند در سوره بقره آیه136 سخن از دستورى است که به عموم مسلمانان مى دهد، که به مخالفان خود بگویند: (بگویید: “ما به خدا ایمان آورده ایم و به آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط (پیامبران از فرزندان یعقوب) نازل گردیده، [و همچنین] آنچه به موسى و عیسى (سلام الله علیهما) و سایر پیامبران از طرف پروردگارشان داده شده است، و فرقى میان آنها نمى گذاریم، و ما در برابر [فرمان] خدا تسلیم هستیم)؛ «قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما اُنْزِلَ اِلَیْنا وَ ما اُنْزِلَ اِلى‏ اِبْراهیمَ وَ اِسْماعیلَ وَ اِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْاَسْباطِ وَ ما اُوتِیَ مُوسى‏ وَ عیسى‏ وَ ما اُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ اَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُون».
همین مضمون در آیه 285 سوره بقره و آیه 152 سوره نساء نیز آمده است، و به این ترتیب، تاکید مى کند که مومنان واقعى کسانى هستند که میان پیامبران الهى تفاوتى نمى گذارند، و به تعلیمات همه آنها ایمان دارند؛ و این گواه روشنى است بر یگانگى اصول کلى تعلیمات آنها.
چرا چنین نباشد در حالى که همه از سوى یک خدامبعوث شده اند، و ماموریّت آنها یکسان است؛ و اصول معارف الهیّه و اصول سعادت بشر، همه جا یکى است؛ اینها چیزى نیست که با گذشت زمان دگرگون گردد؛ هرچند جزئیات آن دگرگون مى شود.
قابل ذکر است که این آیه طبق شأن نزول هاى موجود، در پاسخ یهود و نصارى است که هر یک دیگرى را نفى مى کردند و پیامبر خود را برتر مى شمردند، و کتاب خود را بهترین کتاب مى دانستند ـ و نسبت به بقیّه، بى اعتنا بودند ـ مسلمانان ماموریّت پیدا کردند که با صراحت بگویند: ما به هیچ وجه به جدایى میان پیامبران خداقائل نیستیم.(1)
پی نوشت:
(1). گرد آوری از کتاب: پیام قرآن‏، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، دار الکتب الاسلامیه‏، تهران‏، 1386 ه. ش‏ ‏،ج7 ،ص 339.
منبع:سایت آیت الله مکارم
تهیه شده در تحریریه سایت مسلمان