جنگ ایرانیان با اعراب در آینده

113
جنگ ایرانیان با اعراب - جنگ آینده ایران و عرب - جنگ قادسیه - تحمیل اسلام - اجبار ایرانیان - تأویل قرآن - نزول قرآن - تنزیل قرآن - جنگ ایران و اعراب - امیرالمؤمنین - امام علی - حضرت علی
جنگ ایرانیان با اعراب در آینده از قول امیرالمؤمنین علی سلام الله علیه

جنگ ایرانیان با اعراب در آینده از قول امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)

توجه: اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد حمله اعراب به ایران در جنگ قادسیه داشته باشید؛ توصیه می کنیم ویدیویی که در پائین همین صفحه وجود دارد را مشاهده نمائید.

سند حدیثی که حضرت علی (ع) درباره فارس ها به اعراب فرمودند: «بخاطر نزول قرآن با آنها جنگیدید اما دنیا به پایان نمی رسد تا این که آنها به خاطر تأویل آن با شما خواهند جنگید»، چگونه است؟

پرسش:
چندی پیش به حدیث زیر در یکی از مجلات برخوردم؛ به نظر شما آیا این حدیث سندیت دارد؟
امام علی (ع) فرمود: “سوگند به خدایی که دانه را شکافت و آفریدگان را آفرید، آنان [ایرانیان] برای بازگرداندن شما به دین اسلام، با شما به نبرد برمی خیزند، چنان که شما برای اسلام آوردن در میانشان شمشیر کشیدید”.

پاسخ اجمالی به: جنگ ایرانیان با اعراب در آینده از قول امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)

در منابع روایی، روایاتی به این معنا وجود دارد که حضرت علی (ع) درباره فارس ها به اعراب فرمودند: «بخاطر نزول قرآن با آنها جنگیدید اما دنیا به پایان نمی رسد تا این که آنها به خاطر تأویل آن با شما خواهند جنگید».

این روایت از نظر سند قابل اعتماد است.

پاسخ تفصیلی به: جنگ ایرانیان با اعراب در آینده از قول امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)

در هیچ یک از منابع روایی متنی را که ذکر کرده اید دیده نشده است اما روایتی وجود دارد که همین معنی را می رساند. این روایت در کتاب قرب الاسناد آمده است.

در قرب الاسناد به نقل از امام صادق (ع) و ایشان از پدرانشان علیهم السلام از حضرت علی (ع) آمده است که آن حضرت در باره فارس ها فرمود : بخاطر نزول قرآن با آنها جنگ کردید اما دنیا به پایان نمی رسد تا این که آنها به خاطر تأویل (تفسیر و باطن) آن با شما خواهند جنگید».[۱]

درباره سند این روایت ابتدا یاد آور می شویم که اعتبار روایات با توجه به موضوع مورد بحث آنها بررسی می شوند، روایاتی که در باره اصول عقاید است حتما باید از طریق سلسله های مختلف و قابل اعتماد روایت شده باشند در حالی که روایات فقهی با داشتن تنها یک سلسله سند معتبر قابل اعتماد و لازم الاجرا می باشد.

معمولا اعتبار روایاتی با مضمون روایت مورد نظر شما، چون نه اصول اعتقادی است و نه از احکام عملی، مورد بررسی قرار نمی گیرند. اما آنچه در جواب می توان بیان کرد این است که؛ کتاب قرب الاسناد آنطور که علامه مجلسی در مقدمه بحار گفته از کتب معتبر و مشهور بین علما است[۲] و حمیری، مولف آن نیز از راویان معتبر و بزرگ شیعه است. سند روایت بعد از حمیری کوتاه و شامل حسن بن ظریف و حسین بن علوان است. حسن بن ظریف را در کتب رجال شیعه قابل اعتماد معرفی کرده اند[۳] ولی در باره حسین بن علوان اختلاف است و این اختلاف به دلیل عبارتی است که درباره او آورده شده است که: «غیر شیعه است و کنیه برادرش ابا محمد می باشد و او قابل اعتماد است» چون دقیقا معلوم نیست که مقصود از عبارت (قابل اعتماد است)[۴] خود حسین بن علوان بوده یا برادرش، بدین جهت در اعتبار او اشکال شده است؛ اما مرحوم آیت الله خویی او را معتبر می دانند و می فرمایند: چنین عباراتی در کتب رجالی فراوان است و دلالت بر اعتبار همان راوی اصلی می کند[۵].

به هر حال با توجه به این که بسیاری از روایات قرب الاسناد با همین سند نقل شده پس این روایت از نظر سند معتبر و قابل اعتماد است.

فیلم گفتگو درباره جزئیات جنگ قادسیه و حمله اعراب به ایران


دانلود فیلم

اسناد و منابع پاسخگویی به پرسش: جنگ ایرانیان با اعراب در آینده

[۱] و عنه [عن الحسن بن ظریف عن ابن علوان ]عن جعفر عن ابیه عن علی (ع)قال فی فارس ضربتموهم علی تنزیله و لا تنقضی الدنیا حتی یضربوکم علی تأویله. قرب الاسناد، ۵۲ ؛ همچنین نک: بحار الانوار، ج۶۴، ص۱۷۴٫
[۲] بحار الانوار، ج ۱،ص ۲۷٫
[۳] رجال النجاشی، ص۶۱ ؛ الخلاصه ص ۴۳ .
[۴] رجال النجاشی، ص۵۲٫
[۵] معجم رجال حدیث، ج ۴ ، ص ۳۸۳٫

منبع:سایت اسلام کوئست
تهیه شده در واحد پاسخگویی به شبهات سایت مسلمان