آیت الله خامنه ای – احکام طهارت ۲

787
آیت الله خامنه ای - احکام شرعی - حکم فقهی - اجوبه الاستفتائات - احکام طهارت - احکام تطهیر - کاشت ناخن - دندان پر کردن
احکام شرعی مطابق با اجوبه الاستفتائات رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای

آیت الله خامنه ای – احکام طهارت: احکام تطهیر

استفتائات جدید آیت الله خامنه ای

س. اگر کسی کاشت ناخن انجام داده و به جهت عسر و حرج و یا عدم توانایی در برداشتن آن وظیفه‌اش وضو و غسل جبیره‌ای باشد، حال اگر لاک بر روی آن ناخن کاشته شده باشد، آیا موظف به برطرف کردن آن است یا خیر؟
ج. اگر به گونه‌ای نیست که جزو ناخن محسوب شود، برای وضو و غسل جبیره‌ای باید آن لاک را بر طرف نماید.

س: در صورت نجس شدن فضاى داخل بینى، آن را چگونه باید تطهیر کرد؟
ج) داخل بینى تطهیر لازم ندارد و با زوال عین نجاست پاک مى‌شود.

س: در قسمت استریلیزاسیون (C.S.R)، پس از استریل چنانچه خونى در برخى از وسایل استریل شده مشاهده شود آیا همان لباس و وسیله نجس است یا تمام وسایل و لباسها محکوم به نجاست مى‌باشد؟
ج) اگر در موقع ملاقات وسایل طاهر، با وسایل نجس رطوبت سرایت‌کننده وجود نداشته باشد نجاست منتقل نمى‌شود.

س: اگر عصا، پاى مصنوعى، و لاستیک‌هاى چرخ ویلچر نجس باشند، آیا به وسیله زمین پاک مى‌شوند؟
ج) پاک شدن آن، محل اشکال است.‏

استفتائات جدید آیت الله خامنه ای

س: لباسها و وسایل اتاق عمل که نجس مى‌‌شوند، در قسمت استریلیزاسیون (C.S.R) با فشار و بخار آب تحت شرایط خاصى استریل مى‌‌گردند، آیا این وسایل، علاوه بر استریل شدن، پاک نیز مى‌شوند؟
ج) چیز نجس با بخار پاک نمى‌گردد.

س: آیا با راه رفتن روى کاشى و موزائیک و سرامیک هم پاى نجس پاک مى‌شود؟
ج) با راه رفتن روى کاشى و سرامیک، پاى نجس پاک نمى‌شود ولى با راه رفتن روى موزائیک ـ با رعایت شرایط ـ پاى نجس پاک مى‌‌شود.

س: آیا آب‌هایى که بواسطه باران در روى زمین جمع مى‌شود پاک کننده‌ى ته کفش پس از طى چند قدم مى‌باشد؟
ج) اگر موقع باریدن باران در آن آب‌ها قدم بزنید، در صورتى که عین نجاست از آن برطرف شود، پاک مى‌شود.

س: اگر دندان‌ها به وسیله‌ى موادى پر شده باشند که قابل جدا شدن از آنها نیستند، در صورتى که داخل دهان نجس شود، آیا نیاز به آبکشى آن وجود دارد یا به صرف زوال عین نجاست، پاک مى‌شود؟
ج) اگر جزو دندان محسوب شود، پس از زوال عین نجاست پاک مى‌شود و آب کشیدن لازم نیست.

استفتائات جدید آیت الله خامنه ای

س: افرادى که داراى دندان پر شده یا با روکش ثابت هستند، در صورتى که داخل دهانشان با خون نجس شود آیا با از بین رفتن خون دهانشان پاک مى‌شود یا نیاز به آب کشیدن دارد؟
ج) اگر بگونه‌اى باشد که جزو دندان طبیعى محسوب شود، حکم دندان طبیعى را دارد و آب کشیدن داخل دهان لازم نیست.

س: اگر سه بار دستمال مرطوب را روى محل نجس بکشیم آن قسمت پاک مى‌شود یا خیر؟
ج) اگر آب زیر دستمال جارى نشود پاک نمى‌شود.

س: کیفیت تطهیر زمینى را که محل خروج آب ندارد و ناچار محل رفت و آمد نیز هست بیان فرمایید.
ج) به یکى از دو نحو مى‌توان کف اتاق را تطهیر نمود:

۱ـ آب لوله را به جاى نجس وصل کند بگونه‌اى که همه آن محل را فرا بگیرد، بعد آن غُساله را با پارچه و مانند آن جمع کند.

۲ـ آب قلیل را به جاى نجس بریزد که قهراً آب در گوشه‌اى جمع مى‌شود و باقى مى‌ماند، سپس آب غُساله را با پارچه و مانند آن بردارد و دوباره آب بریزد و غُساله را با پارچه و مانند آن بردارد و پاک مى‌شود.

استفتائات جدید آیت الله خامنه ای

س: اگر لباس، پارچه و مانند اینها را با آب کر تطهیر کنیم و آب قبل از اینکه مضاف شود به آن برسد ولى آب جدا شده از آن مضاف باشد یا مثلاً آبى که درون ظرف بوده و لباس را در آن تطهیر کرده‌ایم مضاف شده باشد آیا این آب مضاف شده نجس است؟ آبى که پس از فشردن از لباس جدا مى‌شود و مضاف است آیا نجس است؟

در این سؤال آیا فرقى دارد که لباس مذکور با آب کر تطهیر شده باشد یا با آب قلیل؟
ج) اگر لباس و پارچه و مانند آن قبل از رنگ پس دادن و آب را مضاف نمودن با آب کرّ تطهیر شود، کفایت مى‌کند اگرچه بعد از پاک شدن آب را مضاف نماید و پس از پاک شدن لباس، آبى که بعداً‌ با رنگ پس دادنِ لباس مضاف مى‌شود، پاک است.

این در صورتى است که با آب کرّ یا با آب لوله‌کشى لباس را تطهیر کنند ولى اگر قصد تطهیر لباس یا مانند آن با آب قلیل را داشته باشند چنانچه آب قلیل در موقع تطهیر لباس مضاف گردد آن لباس پاک نمى‌شود.

س: در فرض اینکه چیز نجس را با آب قلیل یک مرتبه باید شست تا پاک شود، براى یک مرتبه حساب شدن، آیا کافى است که بعد از زوال عین نجاست زیر آب قلیل، جریان آب ادامه یابد یا باید بعد از زوال عین نجاست آب قطع و دوباره وصل شود تا یک مرتبه حساب شود؟
ج) استمرار آب بعد از زوال عین، کافى است.

استفتائات جدید آیت الله خامنه ای

س: اگر بعضى از قسمت‌هاى فرش نجس باشد و انسان دقیقاً محل آنها را نداند آیا اگر شیئ خیسى با آن فرش ملاقات کند مى‌‌تواند بگوید آن شیئ نجس نشده است؟ چون محل دقیق نجاست فرش را نمى‌‌دانسته است؟
ج) در فرض مرقوم شیئ ملاقات کننده محکوم به طهارت است.

س: رنگ خون اگر بر لباس بماند ولى عین آن باقى نباشد، آیا پاک است؟
ج) در صورتى که جرم خون از بین برود و رنگ باقى بماند، پاک است هر چند با شستن‌هاى بعدى از بین برود و در این مورد ملاک نظر مکلف ولو با رجوع به عرف است.

س: آیا دندان پر شده در دهان جسم خارجى محسوب مى‌شود و اگر کسى با داشتن دندان پر شده دندان دیگر را بکشد باید با آب جارى دهان را پاک کند یا خیر؟ و اگر بچه باشد و نشود اینکار را کرد یا بزرگسال باشد و نداند، حکم چیست؟
ج) اگر به گونه‌اى است که جزو دندان طبیعى محسوب مى‌شود، حکم دندان طبیعى را دارد و آب کشیدن داخل دهان لازم نیست، و در مورد دندانى که کشیده شده همان قدر که عین نجاست از داخل دهان زایل شود، دهان پاک است؛ و در این مورد فرقى بین بچه و بزرگسال و جهلِ به حکم نیست.

استفتائات جدید آیت الله خامنه ای

س: چگونه مى‌‌توان عسل، شیره و مانند آن را که در آن نجاستى افتاده پاک نمود؟
ج) اگر مایع نباشد، فقط همان قسمت نجس را با مقدارى از اطرافش بردارید و بقیه‌اش پاک است و اگر مایع باشد، قابل تطهیر نیست.

س: اگر یک قطره ادرار به بدن یا به لباس بچکد و آن را نجس کند به چه صورتى پاک مى‌‌شود؟
ج) با آب قلیل پس از زوال عین نجاست با دو بار شستن پس از خروج غُساله، پاک مى‌شود و با آب کر پس از زوال عین نجاست با یک بار شستن بطورى که آب به همه محل نجس برسد و از آنجا حرکت کند، پاک مى‌شود.

منبع: سایت آیت الله خامنه ای – خامنه ای دات آی آر
تهیه شده در تحریریه سایت مسلمان